Symptomen en diagnose van WhatsApp-storingen

Wanneer het niet lukt om berichten via WhatsApp te verzenden, kan er sprake zijn van een storing. Ten eerste is het noodzakelijk om te achterhalen of het probleem zich voordoet in de internetverbinding van de gebruiker, of dat er sprake is van een storing bij WhatsApp

Ten eerste is het mogelijk de storingen bij Allestoringen.nl op te vragen. Wanneer er duizenden mensen in Nederland zijn die problemen melden met het gebruik van WhatsApp, kan er sprake zijn van een storing bij de app zelf.

whatsapp storing

Symptomen van WhatsApp-storingen

Problemen met WhatsApp? Dan kan er een storing zijn opgetreden. Bij het verzenden van een bericht is het mogelijk om te achterhalen of de berichten succesvol verzonden zijn. Er verschijnen twee grijze vinkjes bij de tijdsmelding als de berichten verzonden zijn.

Wanneer er slechts één vinkje zichtbaar is, betekent dit dat het bericht nog niet is aangekomen bij de verzender. Dat kan voorkomen doordat het bericht in de wachtrij is gezet.

Er is dan geen verbinding mogelijk tussen de verzender en WhatsApp. Wanneer een bericht gelezen wordt, worden de vinkjes blauw. Dit is niet altijd het geval; de ontvanger kan ervoor kiezen om leesbevestigingen uit te schakelen. De vinkjes blijven dan grijs.

In sommige gevallen verschijnen er helemaal geen vinkjes. Dat betekent dat er geen verbinding met WhatsApp mogelijk is. Het is dan tijd om een diagnose te stellen of WhatsApp storing heeft, of dat het probleem bij de eigen verbinding gezocht moet worden.

Diagnose van WhatsApp-storingen

Het is belangrijk te achterhalen of de storing door WhatsApp zelf veroorzaakt wordt, of dat het gaat om een probleem bij de gebruiker van de app. Stel daarom een diagnose. Probeer daarom eerst een andere app op het internet te openen.

Bijvoorbeeld Buienradar of een nieuwsapp van NOS of RTL. Als deze apps wel werken, is het uitgesloten dat het probleem veroorzaakt wordt door een storing aan de eigen verbinding.

Wanneer ook deze apps niet werken, kan er wel degelijk storing zijn in de eigen internetverbinding. Wie op WiFi internet niet werkend krijgt, kan eerst proberen over te schakelen naar de internetverbinding van de mobiele aanbieder.

Zet WiFi in de instellingen uit, zodat er wordt overgeschakeld naar de 3G- of 4G-verbinding. Als de apps het dan wel doen, betekent dit dat er een probleem met de draadloze internetverbinding is.
Schakel dan terug naar WiFi en los het probleem op, door bijvoorbeeld de router eens te herstarten.

WhatsApp werkt haar app regelmatig bij. Daardoor kan het voorkomen dat er tijdens het bijwerken iets fout gegaan is. De app is dan corrupt. Dit kan eenvoudig verholpen worden door de app te verwijderen en opnieuw te installeren.

Kijk ten slotte ook op de online storingsmelder van WhatsApp zelf. Dit werkt door bij WhatsApp naar ‘instellingen’ te navigeren. Klik vervolgens op ‘help’ en dan ‘system status’.

Daar staat aangegeven of de WhatsApp-server naar behoren werkt. Mocht dit niet het geval zijn, dan heeft het geen zin om het probleem proberen zelf op te lossen. Vaak zijn er dan ook meldingen op andere sites en nieuwsmedia te vinden.

Nu het belangrijkste! Problemen met WhatsApp oplossen lees je in het volgende blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>